CLAIMS OF SCIENTIFIC APPROACH IN AN ENGLISH LESSON TRANSCRIPT

Ahmad Munir

Abstract


As the generic approach for teaching all subjects in the 2013 Curriculum, five stages of Scientific approach (SA) are subject to adaptation (Permendiknas 103/2014). In response to this, English lessons have married it with genre-based approach (GBA) through stages of instruction, namely building context or knowledge of the field, modeling of text and deconstructing it, joint construction of text, and independent instruction of text. This paper reports an analysis of an English lesson transcript which has been claimed as applying scientific approach in Hafidah’s (2014) study. Through a qualitative analysis, all the classroom language used by both teacher and her students were categorized in to their intended five SA stages, GBA stages and their pedagogical intentions (Johnson, 1990). The whole classroom language use was then analysed for its inductivedeductive reasoning. Results show that there is little evidence of scientific approach in that lesson transcript.

Keywords: scientific approach, lesson transcript, reasoning.

Sebagai pendekatan untuk mengajar semua mata pelajaran di Kurikulum 2013, lima tahap pendekatan ilmiah mungkin untuk adaptasi (Permendiknas 103/2014). Dalam hal in, mata pelajaran bahasa Inggris menggabungnya ke pendekatan berbasis genre (GBA) melalui tahapan membangun konteks atau pengetahuan tentang lapangan, pemodelan teks dan mendekonstruksi itu, menyusun teks bersama-sama, dan menyusun teks secara mandiri. Makalah ini melaporkan analisis transkrip pelajaran yang telah diklaim sebagai menerapkan pendekatan ilmiah dalam studi Hafidah (2014). Melalui analisis kualitatif, semua bahasa kelas yang digunakan oleh guru dan siswa-siswanya dikategorikan dan dimasukkan dalam lima tahap pendekatan ilmiah mereka, tahapan GBA dan niat pedagogis guru (Johnson, 1990). Seluruh penggunaan bahasa kelas kemudian dianalisis untuk penalaran induktif-deduktif nya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada sedikit bukti dari pendekatan ilmiah dalam transkrip pelajaran.

Kata kunci: pendekatan ilmiah, transkrip pelajaran, penalaran

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Online Fakultas Bahasa dan Seni Fakultas Bahasa dan Seni (FBS) Gedung T2, Universitas Negeri Surabaya Kampus UNESA Lidah Wetan Surabaya 60213 Telp/Fax : 031-7522876 Website : http://ejournal.fbs.unesa.ac.id/ Email : jurnalparamasastra@fbs.unesa.ac.id