CLIL (CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING) FOR ACHIEVING POSITIVE OUTCOMES OF STUDENTS COLLEGE OF ENGLISH PROGRAM

Khulaifiyah .

Abstract


CLIL is a methodological approach particularly suitable for contexts where students learn content through supplementary teaching materials. The goal of the study is know the positive outcome of Students College after and during the CLIL applied on skill subjects. The sample of this research was semester six students of Islamic University of Riau who were taking Microteaching and ESP subject. Clustering random sampling was used here. The design of the research was an experiment research focus on Post equivalent research. The instruments were questionnaires, and observation. The treatment was given for 8 meetings in form of the students’ assignment in giving motivation (story, Al-Quran verse, wise words) for about 5 to 7 minutes. Based on the result, the data showed that there is significant effect of CLIL on the students’ outcome of these subjects. The effect of CLIL was the students were stimulated to hear other motivation activities; the students were familiar with the moral values which affected their life style, mind set and behavior. The conclusion was CLIL stimulate students’ Perception, Moral Perception, spiritual Perception and appear Positive Habits.

Keywords: CLIL, Positive Outcome, Skill Subjects.

CLIL adalah pendekatan pembelajaran yang sangat cocok untuk konteks di mana siswa mempelajari materi melalui bahan ajar tambahan. Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui hasil positif dari Mahasiswa setelah dan selama CLIL diterapkan pada mata pelajaran keterampilan. Sampel dari penelitian ini adalah semester enam mahasiswa program studi pendidikan Bahasa Inggris Universitas Islam Riau yang mengambil Mata Kuliah Microteaching. Clustering random sampling digunakan dalam penelitian ini. Desain penelitian ini adalah penelitian eksperimen difokuskan pada penelitian setelah treatment yang diberikan pada 1 kelastertentu. Instrumen yang digunakan adalah kuesioner, dan observasi.Treatment diberikan untuk 8 pertemuan dalam bentuk penugasan siswa dalam memberikan motivasi yang dapat diperoleh dari berbagai sumber (cerita, ayat Al -Quran, kata-kata bijak) selama sekitar 5 sampai 7 menit. Berdasarkan hasil penelitian, data menunjukkan bahwa ada pengaruh yang signifikan dari CLIL yaitu mahasiswa meningkat ketertarikannya untuk mendengar kegiatan motivasi dari mahasiswa lainnya; siswa menjadi lebih akrab dengan nilai-nilai moral dan bahkan menjadi gaya hidup mereka, mempengaruhi pola pikir dan perilaku. Kesimpulannya adalah CLIL merangsang Persepsi siswa, Persepsi Moral, Persepsi spiritual dan Kebiasaan Positif yang semakin meningkat.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Online Fakultas Bahasa dan Seni Fakultas Bahasa dan Seni (FBS) Gedung T2, Universitas Negeri Surabaya Kampus UNESA Lidah Wetan Surabaya 60213 Telp/Fax : 031-7522876 Website : http://ejournal.fbs.unesa.ac.id/ Email : jurnalparamasastra@fbs.unesa.ac.id